Tuesday, May 25, 2010

Ribena Oh RIbena.


Pergi pasar malam semalam. Beli nasik minyak dengan ayam goreng berempah. Ok memang sedap. Kenyang melingkar lingkar aku macam ular sawa semalam. Dahlah puasa kan. Tak lama lagi aku nak raya dah! Yay me! Korang sume raya lambat! Lambat! Aku raya dulu wehehe whateverlah Aqilah


Cerita dia, aku nak beli air lah kan. So pergi kat tempat beli air. Aku ni memang jenis penakut sikit, tak berani nak cube makanan-makanan ataupun air-air yang pelik sikit kecuali bila aku dah behtol behtol sure benda tu sedap, baru aku beli. Kalau sebab nak rasa je, saje suka suka je, I would prefer to be on the safe side. If tak sedap, kompem aku campak je makanan tu. Kan membazir tu. Membazir kawan syaitan bang. (macamlah makan pinggan aku selalu licin. tott)

Jadi, to be on the safe side semalam, aku beli air yang memang aku dah kenal, which is, RIBENA. I wanted to buy soya actually but then considering the fact that I'm fasting, by the time I've finished my soya, I am soo not gonna eat my nasik anymore. Jangan pilih air bersusu aqilah, pesan mak suatu ketika dahulu. Wah klasik sungguh bukan? Ok takde kaitan


Kat gerai tu, besar besar tahu tak dia tulis RIBENA. Kire air ribena lah kan. Aku ni memang kanan-kanak ribena pun. Memang air aku lah tu epp takpayahla dengki. Takpayahlaa. Siap kat atas tong tu dia letak display botol Ribena yang segedabak alam tu. Tapi sebenarnya, aku dah dapat vision tau (cehhh, tiba-tiba jadi Alice Cullen dapat vision) bahawasanya tu bukan air Ribena seperti yang diwar warkan oleh peniaga itu. Aku macam, alah, ni mesti air anggur biasa. Yang kaler ungu tu. Yang jenama Double Lion nenek aku selalu guna buat aiskrim malaysia untuk cucu dia yang comel comel ni (akulah tu). Tapi tak kesahlah, aku beli je. Mana-mana pun aku takde hal. Asal lepas dahaga aku sudah.


Balik-balik, time buka, semangatlah nak minum air Ribena kan. And JENG JENG JENG, SAH! SAHHHHHHHH, AKU ADA VISION CAM ALICE CULLEN. Memang bukan air Ribena. Air anggur yang lebih tang warna tu je. Aku takdelah terkejut mana kan. Well, Aqilah Cullen kan. Dah tau lebih dulu.


See, sedih kan macam ni. Orang Melayu tu. Meniaga nak menipu je. Nak untung lebih. Kan elok kalau cakap air anggur je. Tulis situ Ribena, siap letak botol Ribena paling besar, siap dengan isi lagi yang aku yakin kordial anggur tu je. Bukan real Ribena. Yelah, mahal kan Ribena. Aku pahamlah tu. TAPI TAKBOLEH KE KALAU TAK MENIPU? Kan dah free free dosa kau dapat. Every week kau meniaga macam tu, every week jugaklah kau menipu orang ramai yang membeli dengan harapan air tu air yang memang diorang nak, and every week jugak kau dapat untung dari menipu tu. Halal ke bang, kak? Halal ke saya tanya sikit? Kau makan duit tu, kau sara anak bini kau, keluarga kau lagi. Guna duit hasil penipuan. Benda kecik, memang nampak kecik. Takpayah besar-besarkan pun sebenarnya. Tapi entahlah, aku rasa sedih sebab orang Melayu kita sendiri macam ni. Berniaga ni profesion yang murni. Rasulullah sendiri pun berniaga dulu. Betul tak?


Tu belum lagi yang berniaga bukak kedai makan, pastu guna segala bomoh Siam, bomoh Indon bomoh Lombok tah mana-mana bomoh lah kau sebat, tanam tangkal, tanam benda tu benda ni, semata mata nak bagi kedai korang laku ramai orang datang. Dan nak lingkupkan bisnes orang lain sebab korang memang tak boleh terima hakikat dalam dunia ni persaingan adalah perkara biasa, lumrah alam.


Orang Melayu jugak yang biasa buat tu. Orang melayu. Beragama Islam lagi.


Taktaulah nak kata apa. Tepuk dada, tanya iman.


2 comments:

Hadzwani Hasni said...

alalalala kesiannye die, nak ribena tapi kene tipu. tulah, jangan percaya aqilah. baek balik buat sendiri sebotol tu. boleh minum sebotol kordial ribena tu je. jangan mara.

Keyla Perry said...

err, thats not my main point exactly, hadzwani. its pretty sad that mereka mereka ini menipu untuk untung. tak sedeh ke? alaa sedehlaa! haha